Nederlandse city- en regiomarketingorganisaties bundelen krachten op landelijk online platform

Na maanden van voorbereiding lanceerden de marketingorganisaties achter 24 belangrijke Nederlandse steden en streken op 17 mei een gezamenlijk landelijk vrijetijdsplatform. Het online platform is geboren uit de behoefte binnen de branche naar een eenduidig en centraal merk verhaal, het spreiden van het bestaande toerisme en draagt bij aan ‘kwaliteitstoerisme’. Ook vervult het een grote wens van de destinatie marketing organisaties: het boekbaar maken van het aanbod in de regio. Onder de naam Tripweb biedt het platform bezoekers inspiratie voor belevenissen in eigen land, een landelijke event agenda en boekbare trips met een geheel eigen karakter.

Bestemming Nederland
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) promoot Nederland als bestemming voor de buitenlandse markt. Het is de taak van Tripweb om het vrijetijdsaanbod in Nederland te verbinden en te promoten voor binnenlands toerisme. Waar voorheen lokale city- en regiomarketeers enkel hun eigen stad en regio promootte, bundelen zij nu krachten om samen het verhaal van Nederland te vertellen aan de Nederlandse toerist. Hierbij behoudt iedere stad of streek zijn unieke DNA.

Spreiding van toerisme
Door als platform juist in te spelen op een merkpropositie die men van de gebaande paden af brengt, is het mogelijk om het huidige toerisme op overvolle toeristische plekken te spreiden. De gehele marketing van Tripweb richt zich op het ontdekken van iets nieuws en gaan waar anderen niet gaan. Naast dat dit de bezoeker brengt op plekken die baat hebben bij een boost van het toerisme, wordt hiermee ook de kans op spreiding van bezoek in het weekend naar de weekdagen gecreëerd.

Van inspiratie naar boekbare trips
Het landelijke platform biedt city- en regiomarketing organisaties de mogelijkheid om de klantreis volledig te maken. Waar deze organisaties zich in het verleden voornamelijk richten op het inspireren en informeren van bezoekers, is het nu mogelijk om deze daadwerkelijk te laten boeken. Hiermee wordt het inzicht op de ‘return on investment’ vergroot, waardoor marketingacties beter te meten zijn. Ook biedt Tripweb een unieke meerwaarde voor lokale ondernemers die niet beschikken over enorme marketingbudgetten. Zij krijgen dankzij het platform een nieuw promotie- en distributiekanaal met landelijke dekking tot hun beschikking.

Kwaliteitstoerisme als antwoord voor lokale ondernemers
Ver weg van de grote partijen die inspelen op kortingen en bulk, wil het gezamenlijke platform een gezond businessmodel bieden voor lokale ondernemers. Het gaat bij Tripweb om het bieden van een unieke meerwaarde die bijdraagt aan de beleving van de gast, ten opzichte van het aanbieden van een dagje uit voor een bodem prijs.

Het aanbod op het platform wordt ingericht op basis van originaliteit en kleinschaligheid. Alleen de meest bijzondere lokale ondernemers met passie voor hun werk worden geselecteerd door de city- en regiomarketeers. Door het aanbod op het platform zo in te richten gelooft Tripweb kwaliteitstoerisme aan te trekken. Bezoekers die gericht zijn op beleving in plaats van prijskortingen.

De komende maanden worden de eerste ondernemers geselecteerd door de city- en regiomarketeers en aangedragen bij Tripweb als ‘pareltjes’ uit de stad of streek. Dit worden dan de eerste boekbare belevenissen op Tripweb.

Bekijk hier de bestemmingspagina van de Utrechtse Heuvelrug.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!