Eerste Heuvelrug Duurzaamheidsfestival van start

Met de viering van 22 jaar Earth Charter is op woensdag 29 juni het Heuvelrug Duurzaamheidsfestival van start gegaan. Om de verduurzaming van de regio extra impulsen te geven zijn duurzame initiatieven rond natuur, cultuur, erfgoed en ontmoeting voor het eerst gebundeld. Het festival is een initiatief van de Campus Landgoed Zonheuvel, Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei, SDG House Heuvelrug en burgerinitiatief GoedVolk en duurt tot en met SDG Action Day op zaterdag 26 september a.s. Organisatoren van duurzame initiatieven kunnen zich aanmelden voor deelname aan het festival.

Duurzaamheid is relevanter en urgenter dan ooit en de natuur en duurzaamheid vormen, naast cultuur en erfgoed, het DNA van de Utrechtse Heuvelrug. Op Landgoed Zonheuvel in Doorn staat het thema duurzaamheid al langere tijd centraal, met de komst van La Vuelta als meest duurzame wielerwedstrijd ooit in het vooruitzicht is 2022 een goed startmoment om activiteiten rond duurzaamheid te bundelen in een festival.

Zomer in teken van duurzaamheid
De hele zomer zal in het teken staan van duurzaamheidsactiviteiten, variërend van het plasticvrij krijgen van de Heuvelrug door plogging tot zomerse cultuurvoorstellingen, vertelpodia in een sprookjesachtig natuur-openluchttheater en de introductie van een raad voor duurzame medezeggenschap. Landgoed Zonheuvel is de centrale locatie van het festival en met evenementen elders in de regio gaat het festival ook ‘on tour’. Bijvoorbeeld tijdens het velddiner met streekproducten begin september bij zorginstelling Bartiméus.

Aanmelden duurzame evenementen
Initiatiefnemers van duurzame evenementen of andere activiteiten in de periode t/m 26 september a.s. kunnen deelnemen aan het festival en gaan dan gratis mee in het programma en de promotie rond het festival. Aanmelden kan via de website.

Meer info over het Heuvelrug Duurzaamheidsfestival is te lezen op www.duurzaamheidsfestival.info.