Wandelen rondom Slot Zeist

(12.0 km)

Deze wandelroute is een aaneenschakeling van bossen, buitenplaatsen en een aantal heerlijke paden door boerenland. De wandeltocht voert onder andere over landgoed De Breul, met een prachtige Engelse landschapstuinlangs, Landgoed Heidestein, met een schaapskooi, en natuurlijk Slot Zeist. De eerste bewoner van het slot was Willem van Nassau, heer van Odijk en kleinzoon van prins Maurits. Na het slot is het rustig wandelen over de landgoederen Wulperhorst en Blikkenberg. Een boswandeling door het oude Zeisterbos, waar zelfs grove dennen uit 1795 staan, is ook onderdeel van deze wandeling.

Kortom een gevarieerde wandeltocht met veel te zien én te doen. Bezoek bijvoorbeeld een expositie in Slot Zeist of Museum Het Hernhutters. Voor de kinderen is er het Bezoekerscentrum De Boswerf, een prachtige, groene locatie middenin het Zeisterbos waar kinderen kunnen zich uitleven in het natuurspeelbos.

• De route …

• De route gaat voor een groot deel over onverharde paden en is daarom niet geschikt voor rolstoelen of kinderwagens.
  • Honden zijn op deze route niet toegestaan.

Deze route is ontwikkeld door Trage Tochten.

Dit ga je zien

Beschrijving

Startpunt: TOP Slot Zeist
3703 CE Zeist

Je kunt deze route op verschillende manieren starten.

• Met de auto - dan start de route vanaf TOP Zeist, Zinzendorflaan 1 in Zeist.
  • Met de trein - je kunt de route oppakken vanaf station Driebergen-Zeist. Neem dan uitgang Zeist en volg de routebeschrijving vanaf daar.
  • Met de bus – Vanaf station Driebergen-Zeist, neem buslijn 50 en 71. Vanaf Utrecht Centraal, buslijn 50 of 51. Uitstappen bij halte Het Rond in Zeist.

De wandelroute is niet bewegwijzerd, maar gemakkelijk te volgen aan de hand van onderstaande routebeschrijving of door het GPX-routebestand te downloaden.

Routebeschrijving:

1 Vanaf de brug voor Slot Zeist gaat u, met het gezicht naar de ingang van het Slot, rechtsaf een brug over en gelijk linksaf, een asfaltvoetpad over langs de slotgracht. Houd het pad langs de gracht aan. Aan het eind een houten brug met witte leuningen over. Na brug linksaf, asfaltpad langs slotgracht en achterzijde Slot Zeist. Bij houten brug rechtdoor, pad vervolgen. Einde pad de weg oversteken en schuin rechtsaf (Hernhuttersingel).

2 Neem gelijk het eerste weggetje linksaf, Filosofenlaantje. U passeert links Speeltuin en Restaurant Blik en Burgers 3 . Loop het laantje af en sla linksaf de Blikkenburgerlaan op. Ga met de bocht mee weer linksaf om de laan te vervolgen.

3 Na de brug rechtsaf door een klaphek landgoed Schoonoord betreden, terrein Utrechts Landschap. Je volgt het onverharde pad langs de vaart steeds rechtdoor. Aan het eind op asfaltweg rechtsaf. Neem het eerste pad linksaf langs metalen hek, honden niet toegestaan. Volg dit onverharde pad tot het eind. Einde pad linksaf, pad langs bomen. Je passeert een hekwerk via een metalen wandelsluis ernaast. Na hekwerk rechtsaf, halfverharde weg. Op een kruising linksaf, asfaltweg. Je loopt langs sportvelden en volgt de bocht naar rechts. Aan het eind rechtsaf, stoep naast voorrangsweg. Bij de verkeerslichten linksaf de voorrangsweg oversteken. (Aan de overkant aan de rechterzijde vindt u Pannenkoekenhuis Princenhof 4).  L

4   Loop circa 50 meter rechtdoor  de Breullaan op. Linksaf klinkerpad omhoog door metalen klaphek, terrein Utrechts Landschap. Op kruising van onverharde paden linksaf. Het pad gaat in een boog om de voorzijde van landhuis De Breul. Einde pad linksaf brug over. Na brug gelijk rechtsaf een onverhard pad op. Doorlopen tot aan het eind van de vijver en op een Y-splitsing, met rechts een bank, links aanhouden. Kort daarna pad naar rechts negeren. Door metalen klaphek het landgoed verlaten en rechtdoor voorrangsweg met fietspaden oversteken. (Voor horeca kunt u eventueel 450 m naar links lopen; daar komt u Hotel Kerckebosch tegen).

Schuin rechtdoor, bospad terrein Utrechts Landschap. Eerste pad naar rechts negeren en direct daarna op kruising rechtsaf. Op kruising rechtdoor en direct daarna het eerste pad linksaf. Je volgt dit bochtige, smalle pad rechtdoor, zijpaden negeren. Op kruising van bospaden rechtdoor. Op volgende kruising rechtsaf. Een ATB-pad oversteken en op volgende kruising van paden linksaf, bospad met parallel daarnaast nog een pad. Op kruisinkje rechtdoor en op volgende ruime kruising rechtsaf. Volg het pad rechtdoor tussen houten paaltjes door.

5 Op een ongelijke kruising met rechts een gebouwtje ga je schuin linksaf richting Schaapskooi. Op driesprong rechtdoor en daarna links aanhouden naar de rietgedekte kooi. Houd links aan richting schapenweide (schapenweide ligt rechts van u). Voorbij een bankje linksaf, bospad. Einde pad rechtsaf, breed bospad. Even voor een houten hek linksaf. Rechtdoor een fietshekken passeren. Steek het fietspad over en direct schuin rechts aanhouden, onverhard zandpad door halfopen terrein. Je passeert een met dennen begroeid heuveltje aan je rechterhand. Op een ruime kruising met rechts een bank ga je linksaf. Op kruisinkje rechtdoor, smal pad het bos in. Op dubbele kruising rechtdoor. Een ATB-route en een ruiterpad kruisen en rechts aanhouden. Aan je linkerhand zie je huizen tussen het bos door. Op een driesprong rechtdoor.

6 Op een driesprong van grindpaden bij een heuveltje rechtsaf. Het pad buigt langs een sportveldje naar links. Op kruising met links een afsluitboom ga je rechtdoor, onverhard pad. Een ruiterpad schuin naar rechts negeren. Op open vlakte rechtdoor en even verder op ruime Y-splitsing rechts aanhouden langs bank. Volg het zandpad rechtdoor richting een elektriciteitskastje. Bij dit kastje rechtdoor. Op kruising met gravelpad en een evenwijdig onverhard pad ga je rechtdoor. Een ATB-pad kruisen en op volgende kruising linksaf richting een afsluitboom bij een verkeersweg. Steek de verkeersweg over en ga rechtdoor, bospad terrein Utrechts Landschap. Op kruising rechtdoor. Volg het pad rechtdoor, zijpaden negeren en neem het bredere pad rechtdoor een heuveltje op. Aan de andere zijde steiler omlaag en rechtdoor. Op duidelijke kruising rechtdoor en pad volgen, bospad tussen heuveltjes door naar houten brug.

7 Linksaf de brug oversteken en gelijk rechtsaf, pad langs droge gracht. Op kruising rechtdoor, pad langs gracht vervolgen. Je passeert een stenen bank en een parkeerplaats. Hier vind u aan uw rechterhand tevens de Hertenkamp 12 . Asfaltweg oversteken en rechtdoor, onverhard pad langs gracht vervolgen. Bij vijver aan je rechterhand rechtdoor. Direct daarna op vijf/zessprong rechtdoor, je loopt nog steeds langs een gracht aan je rechterhand. Bij witte, hou - ten brug rechtdoor, de gracht wordt een bredere vijver. Volg het pad aan de waterkant naar rechts en ook bij volgende witte brug rechtdoor. Zijpaden negeren en aan het eind schuin linksaf, asfaltweg met fietspaden oversteken. Rechtdoor, landgoed Hoog Beek en Royen op. Op een veelsprong van paden rechtdoor de brede laan aanhouden richting een wit huis.

8 Vlak voor een afsluitboom scherp rechtsaf, onverhard pad. Even verder op driesprong linksaf. Aan het eind rechtsaf, landgoed verlaten en voorrangsweg oversteken. Ga rechtdoor de Jufferstraat in. Je loopt langs een P-garage. Aan het eind bij voorrangsweg linksaf. Bij zebrapad rechtsaf de weg oversteken en linksaf de brede straat vervolgen langs gemeentehuis en Hotel Theater Figi 17 . Op kruising met 1e Dorpsstraat rechtdoor. Hier vindt u rechts Restaurant De Hermitage 15 . Voorbij Tuin van Schellinger het grindpad rechtdoor volgen. Lageweg oversteken en rechtdoor richting metalen poort en Slot Zeist. Je passeert Museum Het Hernhuttershuis 13 en het Zusterhuis rechts en het Broederhuis links. Vervolg de weg naar het Slot. Einde wandeling